centralasian (centralasian) wrote,
centralasian
centralasian

[PER] Visual Music & Syn(a)esthesia


В такие дни кажется, что что ни напиши - всё пошло и фигня. С другой стороны, учитывая что эти гаврики собрались в Глазго в некоторой связи с тем, что каждые три секунды от голода умирает по одной девочке или одному мальчику - так всё фигня и пошлость, когда бы и что бы ни напиши. Разве только если научиться писать постинги меньше, чем за две секунды.

Но картинки не про это, конечно. Это экспонаты с выставки Visual Music, которая открылась в The Hirshhorn Museum в Лос-Анжелесе, совместно с The Museum of Contemporary Art, Los Angeles (LAMOCA). Утверждается, что это "the first exhibition in the United States to examine the many forms of visual music, an interdisciplinary, broad-based art movement that explored the relationship of abstraction, color, and music".

На сайте выложено довольно много работ, есть даже интересные. Имя Скрябина не упомянуто (по крайней мере, на сайте); ровно как не упомянуты Чюрлёнис, Кандинский, Клее и другие синестетичные столпы. Вообще, synaesthesia - ключевое слово этой выставки. За него их, кстати, и напинали - оказывается, они употребили "the little-used British spelling, instead of the standard "synesthesia," also means that visitors Googling the term will learn less about the exciting scientific research on this topic."

В этом же письме их пинают за небрежение 25 годами исследований феномена синестезии современной наукой. Но выставка всё равно интересная, так что жжисты из LA и его окрестностей имеют шанс насладиться.

На картинке слева - работа Daniel Vladimir Baranoff-Rossiné, Capriccio Musicale (Circus), 1913; справа - Mikhail Matiushin, Painterly-Musical Construction, 1918.

Посколько я не знаю, как washingtonpost.com хранит архивы, то письмо я перепишу сюда полностью:

Too Limited a Look at 'Visual Music'

Washington Post Tuesday, July 5, 2005; Page A12

As the neurologist who 25 years ago rediscovered "synesthesia," or the phenomenon by which the stimulation of one sense gives rise to a physical sensation in another, I regret that the Hirshhorn Museum's exhibit "Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900" does not include any science about this neurological phenomenon ["Music to Your Eyes; At Hirshhorn, Multimedia Excursion Doesn't Go Far," Style, June 23]. Rather, it conflates artists such as Georgia O'Keeffe and Alexander Scriabin, who used synesthesia as an intellectual idea, with those who had the genuine sensory phenomenon of colored hearing, such as Paul Klee and Wassily Kandinsky. The latter two involuntarily saw shapes and colors that were triggered by music and everyday sounds.

Perceptual synesthesia is not rare; it affects the brain wiring of about one in every couple hundred people, including Vladimir Nabokov, David Hockney and Olivier Messiaen. At last count, scientists in 15 countries were studying synesthesia and racing to map its gene mutation (synesthesia runs in families and is much more common in women). Understanding this phenomenon could help us get a handle on the neurological basis of metaphor and better understand artistic creativity.
       
The Hirshhorn exhibit's use of the little-used British spelling, "synaesthesia," instead of the standard "synesthesia," also means that visitors Googling the term will learn less about the exciting scientific research on this topic. Further, the beautiful exhibit catalogue contains not a single scientific reference.

If its intent is to educate, then the exhibit omits a big chunk of synesthetic experience. The planned series of gallery talks -- including one I will give next Tuesday with National Symphony Orchestra musician Yvonne Caruthers -- unfortunately will not remedy a fundamental shortcoming in an otherwise visually arresting exhibit.

RICHARD E. CYTOWIC

Washington

Subscribe

  • C новым годом!

  • Yay, Day One!

    Первый день без дождя за, как уже кажется, сто лет.... Мы почти что видели солнце!

  • Ответ про

    Так вот, это не " вьетнамки в болотах Тверской губернии", в вовсе бельгийки ( и бельгийцы, на заднем плане) начала 20 века, работающие…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 10 comments

  • C новым годом!

  • Yay, Day One!

    Первый день без дождя за, как уже кажется, сто лет.... Мы почти что видели солнце!

  • Ответ про

    Так вот, это не " вьетнамки в болотах Тверской губернии", в вовсе бельгийки ( и бельгийцы, на заднем плане) начала 20 века, работающие…