centralasian (centralasian) wrote,
centralasian
centralasian

India & Black Things



Спроси меня в лоб, что я знаю про современное индийское искусство - и я вынужден буду "безграмотно мычать"; при том не просто про последние какие-то заморочки, а про последние этак 100 лет. Один только Рабиндранат Тагор и всплывёт в памяти (он не только писал, но и рисовал), примерно показывая, насколько я отстаю от хода событий.

(NB. "Спроси меня" надо было делать дней пять назад, сейчас-то я как-то поднатаскался уже).

Но всё равно странно, про тот же Китай у меня в голове намного больше содержится, и просто отдельных имён и образов, и каких-то паттернов; про Индию же почему-то чорная дыра. Могучий пиар китайского искусства последних лет даёт о себе знать, его показывают и про него пишут в сотни раз, как мне кажется, больше. С другой стороны, у меня и канва подготовленнее, структурно там "многое напоминает" - соцреализм, подпольная борьба ссоцреализм, потом неподпольная, потом толстая коммерция на национальной духовке, сейчас даже уже есть "просто хорошие" работы.

Не то Индия; я совсем не чувствую всю это пост-коллониальную специфику, да ещё поделенную на такие разные процессы в разных провинциях и социальных слоях, вроде бы и намного более тесную связь с западными течениями, хотя бы даже и из-за языка, но при этом сильную на них непожесть. У dubrovskaya-ой интересный журнал (и жизненный проект тоже), но в этой тем НЭ помогает. За каким бы таким комсомолом побежать, задирая штаны?

Если кому-то интересно, подкатом (на аглийском, правда) про чёрную штучку:


Subodh Gupta - Black Thing (2007)


This semi-globed constellation by celebrated Indian artist Subodh Gupta transforms hundreds of stainless steel tongs or 'chimta' (a common Indian kitchen staple used for handling chapatti and naan bread) into a metallic explosion of wonder, at once negated with black paint.

Using the medium of steel has been an iconic emblem of Gupta's artistic vocabulary, particularly in the form of Duchampian style ready-mades (фигасе их на Дюшана занесло!) in his choice of cooking utensils; items embedded in the social fabric of day-to-day culture of the Subcontinent.

Concealing the sensuous splendor of familiar objects as if they are precious or luxurious commodities, such works simultaneously celebrate and exploit Indian culture. Gupta stirs questions about the dramatic changes and shifts that accompany India's economic strengthening and its effect on the country's deeply spiritual and ancient culture.

Gupta draws heavily from his own experience in culling material for his art, recasting traditional objects of Indian culture in contemporary media and contexts. The artist has an uncanny ability to identify those icons of Indian culture that possess innate dichotomies. He uses cliche such as the cow and the stainless steel utensils of a typical South Asian kitchen to comment on larger social ills of discrimination, caste politics, globalization, industrialization, and religious tensions that transcend well beyond the fetishising of 'kitsch'. Filtering through his cache of symbols, this work is emblematic of Gupta's ability to find tension and irony in the mundane.

In this work, common chapatti tongs used to shield fingers and keep lower-caste cooks from touching bread in the kitchen - are suspended from a wall-based armature. Painted black in a reference to the charring of the tongs during their actual use in an oven or tandoor, the conceptual reference point is starkly post minimalist using an aesthetic stocked with exotically direct representation.

"Bread," says Gupta, "is common to all human life," and he launches into an entertaining Munshi Premchand story about a boy who buys his granny a cimta tong. Gupta is an inveterate storyteller; our conversation is peppered with meandering tales drawn from Hindu mythology and Bollywood. "That's what influenced me. And then I transformed it. That is what art is. It has nothing to do with cimta any more. Even I don't know what it is now."

Размах творения - 230 x 60 x 220 cm.

Вид вблизи


Subscribe

  • C новым годом!

  • Yay, Day One!

    Первый день без дождя за, как уже кажется, сто лет.... Мы почти что видели солнце!

  • Ответ про

    Так вот, это не " вьетнамки в болотах Тверской губернии", в вовсе бельгийки ( и бельгийцы, на заднем плане) начала 20 века, работающие…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 2 comments